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dc.contributor.authorArdanza-Trevijano Baños, Enrique-
dc.date.accessioned2021-07-21T11:48:53Z-
dc.date.available2021-07-21T11:48:53Z-
dc.date.issued2021-
dc.date.submitted2021-01-
dc.identifier.urihttps://repositorio.usj.es/handle/123456789/593-
dc.descriptionIntroduction: There is a global gap between evidence and practice in the management of low back pain, performing ineffective and potentially unsafe interventions, instead of enforcing clinical practice guidelines’ recommendations. Therapeutic education is indicated as first-line treatment. It involves a discussion of what pain is, including the psychosocial factors that may contribute to perpetuating it, and advice on the benefits of being physically active. Objective: To assess whether therapeutic education in patients with non-specific chronic low back pain (NSCLBP) improves pain and disability in 12 months from the start of the intervention. Methodology: This is a multicenter randomized clinical trial with three study arms. 126 patients with NSCLBP from Zaragoza and London were recruited and divided into three groups: the experimental group receives therapeutic education, the placebo group receives a placebo education, which simulates the aspects of therapeutic education, but without the educational component; and a third group to which no intervention is applied. Pain and disability will be analyzed as primary variables, and fear-avoidance beliefs, pain catastrophizing, chronic pain self-efficacy, and level of physical activity as secondary variables. The measurements will be made prior to the intervention (T0), and in a 12-month follow-up period (T1-T4). P<0.05 will be considered as significant value. Expected results: Therapeutic education could improve the patient’s condition through a reduction of psychosocial factors and an active recovery and coping. Conclusion: The present study protocol aims to demonstrate what the effectiveness of therapeutic education in patients with NSCLBP really is.es_ES
dc.description.abstractIntroducción: Existe una discrepancia entre la evidencia científica y la práctica clínica en el manejo del dolor lumbar, realizándose intervenciones ineficaces y potencialmente inseguras, en lugar de implementar lo que las guías clínicas recomiendan. La educación terapéutica está indicada como tratamiento de primera línea. Implica una discusión sobre lo que es el dolor, incluyendo los factores psicosociales que pueden contribuir a perpetuarlo, y consejos sobre los beneficios de mantenerse activo físicamente. Objetivo: Evaluar si la educación terapéutica en pacientes con dolor lumbar crónico inespecífico (DLCI) mejora el dolor y la discapacidad en 12 meses desde el inicio de la intervención. Metodología: Se trata de un ensayo clínico aleatorizado multicéntrico con tres ramas de estudio. Se reclutan 126 pacientes con DLCI de Zaragoza y Londres y se dividen en tres grupos: el grupo experimental recibe educación terapéutica, el grupo placebo recibe una educación placebo, que simula los aspectos de la educación terapéutica, pero sin el componente educativo; y un tercer grupo al que no se le aplica intervención. Se analizarán como variables primarias el dolor y la discapacidad, y como variables secundarias las creencias sobre el miedo y evitación del dolor, el catastrofismo, la autoeficacia frente al dolor y el nivel de actividad física. Las medidas se realizarán previas a la intervención (T0), y en un periodo de seguimiento de 12 meses (T1-T4). Se considerará como valor significativo p<0.05. Resultados esperados: La educación terapéutica podría mejorar la condición del paciente a través de una reducción de los factores psicosociales y una recuperación y afrontamiento activo. Conclusión: El presente protocolo de estudio pretende demostrar cual es realmente la efectividad de la educación terapéutica en pacientes con DLCIes_ES
dc.format.extent38 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.relation.requiresRequiere Adobe PDFes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectDolor lumbar crónico inespecíficoes_ES
dc.subjectEducación terapéuticaes_ES
dc.subjectEducación placeboes_ES
dc.subjectNon-specific chronic low back paines_ES
dc.subjectTherapeutic educationes_ES
dc.subjectPlacebo educationes_ES
dc.titleEfectividad de la educación terapéutica en pacientes con dolor lumbar crónico inespecífico: protocolo de investigaciónes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_ES
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.contributor.affiliationUniversidad San Jorgees_ES
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