Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.usj.es/handle/123456789/662

Title: El proceso de recepción televisiva como interacción de contextos
Other Titles: The process of TV reception as contextual interaction
Authors: Marta-Lazo, Carmen ORCID SCOPUSID
Keywords: Infancia; Recepción televisiva; Alfabetización audiovisual; Currículo escolar; Interacción; Childhood; TV reception; Audio-visual literacy; School curriculum; Interaction
Issue Date: 1-Oct-2008
Publisher: Grupo Comunicar
Citation: Marta-Lazo, C. (2008). The process of TV reception as contextual interaction. [El proceso de recepción televisiva como interacción de contextos]. Comunicar, 31, 35-40. https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-004
Abstract: El proceso de recepción televisiva se circunscribe al mero acto de visionado. Son muchos los factores que afectan al ejercicio de mirar, entre otros el «background» con el que cuente el sujeto, su grado de competencia comunicativa, el conocimiento de códigos, modos de operar y maneras de interpretar y profundizar en los mensajes. Las dinámicas de interacción con la pantalla son muy diversas, pero para conseguir un grado de autonomía y actividad significativo, será necesaria la construcción de mensajes o la participación directa en el proceso creativo. En consecuencia, es importante despertar unos hábitos responsables de consumo televisivo y educar en materia de comunicación. Éste es, sin duda, el reto que se le plantea al sistema educativo actual.
Description: The process of reception cannot be equated to visualisation. Many factors are involved in the act of looking; the subject's background, their level of communicative competence, code knowledge, modus operandi and different ways of interpreting and deepening in messages. Dynamics of interaction with the screen are varied, but to achieve a significant degree of autonomy and activity, direct involvement in the creative process will be necessary. Hence, it is of major importance to foster a responsible use of television and educate society in matters of communication. This is, beyond any doubt, the challenge that the present educative system has to face.
URI: https://repositorio.usj.es/handle/123456789/662
ISSN: 1988-3293
Appears in Collections:Artículos de revistas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Virtuosa, casta y heroica. La mujer española en el Melólogo del XVIII.pdf133,89 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons