Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.usj.es/handle/123456789/229

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorFrancín-Gallego, M.-
dc.contributor.authorPérez Marco, María-
dc.date.accessioned2019-07-22T10:54:08Z-
dc.date.available2019-07-22T10:54:08Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-06-03-
dc.identifier.urihttps://repositorio.usj.es/handle/123456789/229-
dc.descriptionIntroduction and aims. Service-learning is a pedagogical methodology that encourages the acquisition of knowledge, combining learning processes with services to the community. The present study is linked to the Special Olympics of Aragón association, aimed to promote sports for people with intellectual disabilities. The main objective is to increase the knowledge of volunteer trainers of Special Olympics Aragón in the area of motor control and proprioception from the field of physiotherapy. Methods. Initially, an online survey is done to the volunteers to know the needs of the association. After the analysis of the results, the concepts of motor control and proprioception are extracted as main themes. Afterwards, the preparation of the theoretical-practical training is carried out and finally, the exhibition of the same, to the volunteer’s participants of the association, together with the completion of the surveys before and after the talk. Results. The results show a remarkable increase in the acquisition of new concepts: motor control and proprioception, after training. Likewise, all those attending the talk expanded their theoretical and practical knowledge about the previous concepts. And the totality of the volunteers affirms that the aspects treated in the talk are useful for their trainings. Conclusions. The theoretical-practical training for volunteers of the Special Olympics Aragón association has been positive for all the participants. Both in the acquisition of new knowledge related to the prevention of sports injuries, and in motor control and proprioception, in addition to increasing the ability to adapt training. All this from the field of physiotherapy with the aim of preventing injuries in the association's athletes.es_ES
dc.description.abstractIntroducción y objetivos. El aprendizaje-servicio es una metodología pedagógica que fomenta la adquisición de conocimientos, combinando procesos de aprendizaje con servicios a la comunidad. El presente estudio, está vinculado a la asociación Special Olympics de Aragón, orientada a promover el deporte en personas con discapacidad intelectual. El objetivo principal, es aumentar los conocimientos de los entrenadores voluntarios de Special Olympics Aragón en el área del control motor y la propiocepción desde el ámbito de la fisioterapia. Métodos. Inicialmente, se realiza una encuesta online a los voluntarios para conocer las necesidades de la asociación. Tras el análisis de los resultados, se extrae como temas principales los conceptos de control motor y propiocepción. Posteriormente se lleva a cabo la elaboración de la formación teórico-práctica y finalmente, la exposición de la misma, a los voluntarios asistentes de la asociación, junto a la cumplimentación de las encuestas previas y posteriores a la charla. Resultados. Los resultados muestran un aumento notable en la adquisición de los nuevos conceptos: control motor y propiocepción, posteriores a la formación. Asimismo, todos los asistentes a la charla ampliaron sus conocimientos teóricos y prácticos sobre los conceptos anteriores. Y la totalidad de los voluntarios afirman que los aspectos tratados en la charla son de utilidad para sus entrenamientos. Conclusiones. La formación teórico-práctica para voluntarios de la asociación Special Olympics Aragón ha sido positiva para la totalidad de los participantes. Tanto en la adquisición de los nuevos conocimientos relacionados con la prevención de lesiones deportivas, como en control motor y propiocepción, además de aumentar la capacidad de adaptación de los entrenamientos. Todo ello desde el ámbito de la fisioterapia con el objetivo de prevenir lesiones en los deportistas de la asociación.es_ES
dc.format.extent29 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAprendizaje-servicioes_ES
dc.subjectAsociación Special Olympics Aragónes_ES
dc.subjectControl motores_ES
dc.subjectPropiocepciónes_ES
dc.titlePrograma de formación de voluntarios de la asociación Special Olympics de Aragón desde el ámbito de la fisioterapia. Proyecto ApSes_ES
dc.typebachelor thesises_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
Appears in Collections:Grado en Fisioterapia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Programa de formación de voluntarios de la asociación Special Olympics.pdf3,35 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons