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dc.contributor.authorHernández Ruiz, Javier -
dc.date.accessioned2020-02-12T09:22:18Z-
dc.date.available2020-02-12T09:22:18Z-
dc.date.issued2019-01-01-
dc.identifier.citationJ Hernández Ruiz (2018): "Diseñando Mundos Transmedia: el caso Plot 28 (2013)". Revista Latina de Comunicación Social, 74, pp. 12 a 32. http://www.revistalatinacs.org/074paper/1319/02es.html DOI: 10.4185/RLCS-2019-1319es_ES
dc.identifier.issn1138-5820es_ES
dc.identifier.urihttps://repositorio.usj.es/handle/123456789/330-
dc.descriptionWhen configuring transmedia universes, it is necessary to design a map of contents that complies with a design of platforms and channels with its potential incidence on audience. In order to do this, we need to operate in a parallel manner between narrative displays and production design, which include the aesthetic line, technological devices and the design of potential audiences. In this paper these two broad perspectives converge, the production designer’s and the storyteller’s, delving into the joint processes that operate when it comes to building an architecture of transmedia contents, an operation that must be hand in hand with the corresponding technological solutions. All this is summarized in the case of Plot 28, a transmedia universe pioneer in Spanish language launched in January 2013 associated to a transmedia format (Total fiction). The creation experience interacts with the analytical and theoretical approach to offer a rather uncommon enriching perspective of the case of study. This way we will analyze, from a creator praxis, already corroborated but justified by the latest theoretical and hermeneutical approaches, narrative, interaction and gamification strategies, contents management and their scalability, the design of browsing maps, seeking the audience’s empathy with the designed diegetic world. All this accompanied by data obtained from direct sources in this production and dissemination experience that may enlighten future projects.es_ES
dc.description.abstractA la hora de configurar universos transmediáticos es necesario diseñar un mapa de contenidos acompasado a un diseño de plataformas y canales con su potencial incidencia en la audiencia. Para ello se debe operar paralelamente entre los despliegues narrativos y el diseño de producción, que incluye la línea estética, los dispositivos tecnológicos y el diseño de audiencias potenciales. En este artículo convergen esas dos amplias perspectivas, la del diseñador de producción y la del storyteller, indagando en los procesos conjuntos que operan a la hora de construir una arquitectura de contenidos transmediales, operación en la que hay que ir de la mano de las consiguientes soluciones tecnológicas. Todo ello se concreta en el caso de estudio Plot 28, un universo transmedia pionero en lengua española que se lanzó en enero de 2013 asociado a un formato de creación transmedial (Ficción total). La experiencia creadora interactúa con la aproximación analítica y teórica para ofrecer una poco frecuente perspectiva enriquecida al estudio del caso. De esa manera se abordarán, desde una praxis creadora ya contrastada pero justificada por las más últimas aproximaciones teóricas y hermenéuticas, las estrategias narrativas, de interacción y de gamificación, la gestión de los contenidos y su escalabilidad, el diseño de los mapas de navegación, la búsqueda de la empatía de la audiencia con el mundo diegético diseñado. Todo ello acompañados de datos extraídos de fuentes directas en esta experiencia de producción y de difusión que puede iluminar proyectos futuroses_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversity of La Lagunaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectUniverso transmediaes_ES
dc.subjectStorytellinges_ES
dc.subjectMapas de contenidoses_ES
dc.subjectPlataformases_ES
dc.subjectEstrategias narrativases_ES
dc.subjectGamificaciónes_ES
dc.subjectInteracciónes_ES
dc.subjectEscalabilidades_ES
dc.subjectAudienciaes_ES
dc.subjectFandomes_ES
dc.titleDiseñando mundos transmedia: El caso plot 28 (2013)es_ES
dc.title.alternativeDesigning transmedia worlds: The case of plot 28 (2013)es_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.subject.unescoMedición de audienciaes_ES
dc.relation.publisherversionhttp://www.revistalatinacs.org/074paper/1319/02es.htmles_ES
dc.identifier.publicationfirstpage12es_ES
dc.identifier.publicationlastpage32es_ES
dc.identifier.doi10.4185/RLCS-2019-1319es_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
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