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dc.contributor.authorMurgoitio García, José Manuel-
dc.date.accessioned2020-02-18T11:20:03Z-
dc.date.available2020-02-18T11:20:03Z-
dc.date.issued2018-02-14-
dc.identifier.citationMurgoitio García, J. M. 2018. "Between Monopoly and School Freedom: A Pluralist School Or a Plurality of Schools. the Letter and the Spirit of the Constitution." Ius Canonicum 58 (115). doi:10.15581/016.115.001es_ES
dc.identifier.issn0021325Xes_ES
dc.identifier.urihttps://repositorio.usj.es/handle/123456789/341-
dc.descriptionThe current discussion about theeducational system in our country focuses on thedialectic between a pluralist school model or amodel of a plurality of schools. The pluralist school isidentified with a single, secular and public schoolbased on the premise of a State monopoly of amorally neutral education. In contrast, plurality inthe school system, comprising a variety of schoolinstitutions under different ownership, all of whichaim to satisfy the fundamental rights andconstitutional values of freedom and pluralism,shapes the twofold network of public and privateeducation centres through which the governmentguarantees the benefit afforded by the right toeducation and freedom of education. By contrast tothose who argue for the application of the principleof subsidiarity in private as opposed to publicschools, the jurisprudence of the Supreme Court hasrepeatedly ruled on the complementarity of bothtypes of school.es_ES
dc.description.abstractEl debate actual acerca del sistemaeducativo en nuestro país, se centra en la dialécticaentre un modelo de escuela plural o un modelo depluralidad de escuelas. La escuela plural se identifi-ca así con una escuela única, pública y laica, basa-da en la premisa del monopolio estatal de una edu-cación moralmente neutra. Por su parte, el sistemade pluralidad de escuelas, compuesto por insti-tuciones escolares de diferente titularidad, perotendentes todas a dar satisfacción a los derechosfundamentales y a los valores constitucionales delibertad y pluralismo, configura la doble red decentros públicos y privados concertados como unmecanismo a través del cual los poderes públicosaseguran el carácter prestacional del derecho a laeducación y la propia libertad de enseñanza. Unared dual en la que, frente a quienes sostienen laaplicación de un principio de subsidiariedad dela escuela concertada frente a la pública, la Juris-prudencia del Tribunal Supremo ha reiterado lacomplementariedad de ambos tipos de escuelas.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherServicio de Publicaciones de la Universidad de Navarraes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectLibertad escolares_ES
dc.subjectPluralismo escolares_ES
dc.subjectEscuela plurales_ES
dc.subjectPluralidad de escuelases_ES
dc.subjectEscuela única, pública y laicaes_ES
dc.subjectComplementariedad de redeses_ES
dc.titleEl sistema educativo, entre el monopolio y la libertad escolar: Escuela plural o pluralidad de escuelas. La letra y el espíritu de la Constituciónes_ES
dc.title.alternativeBetween monopoly and school freedom: A pluralist school or a plurality of schools. The letter and the spirit of the constitutiones_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.subject.unescoEscuelaes_ES
dc.subject.unescoEducaciónes_ES
dc.identifier.publicationfirstpage83es_ES
dc.identifier.publicationlastpage120es_ES
dc.identifier.doi10.15581/016.115.001es_ES
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
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