Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.usj.es/handle/123456789/472

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGómez Gonzalvo, Fernando-
dc.contributor.authorMoreno-Doña, Alberto-
dc.contributor.authorArévalo, Sergio Toro-
dc.date.accessioned2021-02-12T13:45:34Z-
dc.date.available2021-02-12T13:45:34Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationDOÑA, A. M., ARÉVALO, S. T., & GONZALVO, F. G. (2021). Criticism of critical physical education: Pedagogical eurocentrism and epistemological limitations. [Crítica de la educación física crítica: Eurocentrismo pedagógico y limitaciones epistemológicas] Psychology, Society and Education, 10(3), 349-362. doi:10.25115/psye.v10i3.2104es_ES
dc.identifier.issn2171-2085es_ES
dc.identifier.urihttps://repositorio.usj.es/handle/123456789/472-
dc.descriptionA critical analysis about the book "Educación Física y pedagogía crítica, Propuestas para la transformación personal y social" (Physical Education and critical pedagogy, Proposals for the social and personal tranformation). This book addresses critical pedagogy in the PE subject, from a Eurocentric point of view that limits the critical postulates and the way of understanding social transformation. The book focuses on critical pedagogy from the point of view of a dominating logic, and all the critical perspectives built by different groups become almost invisible. Apart from that, almost all authors on whom the different postulates are based are from European and North American contexts. At the same time, contributions from the Global South are not taken too much into account. And those taken into account are slightly "sanitized" so that they fit into the scientific perspective of the so-called Global North. Although we think that the inclusion of those "other" authors is not indispensable, we propose the necessary comprehension of the educational phenomena’s complexity through subjects located in areas with higher inequality indexes. Lastly, through examples and specific proposals, the improvement of educational practices without transforming the capitalist context (from which they emerge) is suggested, as these practices define certain power and domination relationships that rule the World System. Our intention is to create a fruitful dialogue with the author(s), so we can move forward and rethink ourselves from the point of view of critical pedagogy.es_ES
dc.description.abstractSe presenta un análisis crítico del libro "Educación Física y pedagogía crítica, Propuestas para la transformación personal y social". Este libro aborda la pedagogía crítica, desde la asignatura de Educación Física, con una visión eurocéntrica que limita los postulados críticos y la forma de entender la transformación social. El libro orienta la pedagogía crítica desde una lógica dominante que invisibiliza las perspectivas críticas construidas desde colectivos vulnerados. Además, se utilizan autores casi exclusivamente de los contextos europeos y norteamericanos para fundamentar sus postulados y, al mismo tiempo, se invisibilizan aportes que emergen desde el sur global, higienizándolos para hacerlos encajar en la perspectiva científica del llamado norte global. Si bien planteamos que la inclusión de esos ‘otros’ autores(as) no es indispensable, proponemos la necesaria comprensión de la complejidad del fenómeno educativo a través de los sujetos situados en las zonas que presentan mayores índices de desigualdad. Por último, a través de ejemplificaciones y propuestas concretas, se propone la mejora de las prácticas educativas sin transformar el contexto capitalista en el que estas surgen y que determinan ciertas relaciones de poder y dominación que rigen el sistema mundo. Nuestra intención es crear un diálogo fructífero con los autores(as), permitiéndonos avanzar y repensar(nos) en y desde la pedagogía crítica. Palabras clave: pedagogía crítica, educación física, modernidad, colonialidad.es_ES
dc.format.extent14 p.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Almeriaes_ES
dc.relation.requiresRequiere Adobe PDFes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectPedagogía críticaes_ES
dc.subjectEducación físicaes_ES
dc.subjectModernidades_ES
dc.subjectColonialidades_ES
dc.subjectCritical pedagogyes_ES
dc.subjectPhysical educationes_ES
dc.subjectModernityes_ES
dc.subjectColonialityes_ES
dc.titleCrítica de la educación física crítica: eurocentrismo pedagógico y limitaciones epistemológicases_ES
dc.title.alternativeCriticism of critical physical education: pedagogical eurocentrism and epistemological limitationses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.subject.unescoEducación físicaes_ES
dc.identifier.doi10.25115/psye.v10i3.2104es_ES
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
Appears in Collections:Artículos de revistas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Criticism-of-critical-physical-education.pdf341,14 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons