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dc.contributor.advisorCarpallo-Porcar, Beatriz-
dc.contributor.authorMoine, Oihana-
dc.date.accessioned2023-07-20T10:57:41Z-
dc.date.available2023-07-20T10:57:41Z-
dc.date.issued2023-05-
dc.date.submitted2023-05-
dc.identifier.urihttps://repositorio.usj.es/handle/123456789/942-
dc.descriptionIntroduction and objectives: Vaginismus is a urogenital dysfunction characterized by involuntary contractions of the perineal and pelvic floor muscles. They narrow the entrance of the vagina at the attempt of penetration. The psychological aspect has a major impact on patient care. It is associated with poor quality of life. Current treatment is based on multidisciplinary approaches. The tool of therapeutic education as a resource for the treatment of vaginismus is under study. Therefore, the aim of this study will be to demonstrate the effectiveness of therapeutic education in the treatment of vaginismus using the Pain Disability Index PDI scale in comparison with a conventional urogenital physiotherapy treatment. Methods: A clinical trial will be conducted for 12 weeks with women who have vaginismus. There will be 2 groups: a control receiving conventional urogenital physiotherapy treatment, and an experimental receiving the same conventional urogenital physiotherapy treatment with active therapeutic education. The primary variable assessed will be the quality of life of these women using the PDI scale, and the secondary variables will be the severity of vaginismus using the Musset scale, the intensity of pain during sexual intercourse using the FSDS, the influence of psychological factors on female sexual experience using the VPCQ and female sexual function using the IFSF. Expected results: An improvement of all variables will be expected in both groups with a significant difference in the experimental group. Conclusion: Thanks to the therapeutic education, an improvement in the quality of life of women will be evidenced. A decrease in the severity, in the intensity of pain, and in the influence of psychological factors on the female sexual experience will be observed. Finally, an improvement in the sexual function of these women will be noted.en_US
dc.description.abstractIntroducción y objetivos: El vaginismo es una disfunción urogenital caracterizado por contracciones involuntarias de los músculos del periné y del suelo pélvico. Estrechan la entrada de la vagina al intento de una penetración. El aspecto psicológico tiene una incidencia mayor en el cuidado del paciente. Se asocia a peor calidad de vida. El tratamiento actual se basa sobre enfoques multidisciplinarios. La herramienta de educación terapéutica como recurso de tratamiento del vaginismo se está estudiando. Por eso, el objetivo de este estudio será demostrar la efectividad de la educación terapéutica en el tratamiento del vaginismo mediante la escala Pain Disability Index PDI en comparación con un tratamiento convencional de fisioterapia urogenital. Métodos: Se realizará un ensayo clínico durante 12 semanas con mujeres que tienen vaginismo. Habrá 2 grupos: un control que recibirá un tratamiento de fisioterapia convencional de urogenital, y un experimental que recibirá el mismo tratamiento de fisioterapia convencional de urogenital con educación terapéutica activa. La variable primaria valorada será la calidad de vida de estas mujeres mediante la escala PDI, y las segundarias serán la gravedad del vaginismo gracias a la escala de Musset, la intensidad de dolor durante las relaciones sexuales a través FSDS, la influencia de factores psicológicos en la experiencia sexual femenina con VPCQ y la función sexual femenina mediante la IFSF. Resultados esperados: Se esperará una mejora de todas las variables en ambos grupos con una diferencia significativa en el grupo experimental. Conclusión: Gracias a la educación terapéutica se evidenciará una mejora en la calidad de vida de las mujeres. Se observará una disminución del dolor, y de la influencia de los factores psicológicos en la experiencia sexual femenina. Por fin, se notará una mejora de la función sexual de estas mujeres.en_US
dc.format.extent52 p.en_US
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.language.isospaen_US
dc.relation.requiresAdobe pdfen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectVaginismoen_US
dc.subjectTratamiento fisioterapia urogenitalen_US
dc.subjectEducación terapéuticaen_US
dc.subjectCalidad de vidaen_US
dc.subjectVaginismusen_US
dc.subjectUrogenital physiotherapy treatmenten_US
dc.subjectTherapeutic educationen_US
dc.subjectQuality of lifeen_US
dc.titleEficacia de un programa de educación terapéutica en vaginismo. Protocolo de Ensayo Clínico Aleatorizadoen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.contributor.affiliationUniversidad San Jorgeen_US
Appears in Collections:Grado en Fisioterapia

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