Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.usj.es/handle/123456789/390

Title: La industria artística en el entorno transmedia de las redes sociales. Primeras aproximaciones
Other Titles: The art industry in the cross-media environment of social media: Initial approaches
Authors: Irala Hortal, Pilar ORCID RESEARCHERID SCOPUSID
Keywords: Transmedia; Redes sociales; Arte; Creación; Difusión
Issue Date: 30-Dec-2019
Publisher: Universidade de Santiago de Compostela
Citation: Irala-Hortal, P. (2019). The art industry in the cross-media environment of social media: Initial approaches. [La industria artística en el entorno transmedia de las redes sociales. Primeras aproximaciones] Quintana, (18), 217-230. doi:10.15304/qui.18.5477
Abstract: El presente trabajo es una primera aproximación investigadora a cómo la industria artística (producción, exhibición, difusión crítica, distribución, venta) ha encontrado un lugar natural de trabajo, colaboración, ejercicio crítico y transacción comercial en el mundo digital y, de forma muy importante, en las redes sociales. Esto ha llevado a diferentes transformaciones y adaptaciones del mundo del arte al universo digital. Las conclusiones más destacadas se concentran en uno de los cambios que podrían ser más evidentes y profundos, esto es, la influencia creciente del usuario en toda la cadena de la industria del arte. Antes de la revolución digital quien controlaba la producción (mecenas) o la información (intermediario) controlaba en gran medida el éxito de un artista, un escritor o una revolución. Pero, gracias en buena parte, a las redes sociales y a las relaciones transmedia con las que están interconectadas, esta escala ha variado y, en ocasiones, se está invirtiendo.
Description: This paper analyses how the art industry (production, display, critical dissemination, distribution, and sale) has found a natural place for work, collaboration, critiquing and commercial transaction in the digital world and, specifically, in social media. This has led to differing transformations and adaptations of the art world to the digital world. The most notable conclusions focus on one of the most evident and profound changes, namely the growing influence of the digital user throughout the art industry chain. Prior to the digital revolution, whoever controlled production (the patron) or information (the middleman) largely controlled the success of an artist, writer or revolution. But thanks in large part to social media and the cross-media relations it is interconnected with, this scale has changed and is, on occasion, being inverted.
URI: https://repositorio.usj.es/handle/123456789/390
ISSN: 1579-7414
Appears in Collections:Artículos de revistas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LA INDUSTRIA ARTÍSTICA EN EL ENTORNO TRANSMEDIA.pdf128,13 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons